Interview: Computational thinking met M-bots

Bas Hummel, leerkracht groep 7 op de Brederoschool en deelprojectleider digitale geletterdheid, geeft vorm aan computational thinking door de M-bot te gebruiken. Een robot die door het geven van opdrachten bepaalde acties uitvoert. Maar wat doen de leerlingen tijdens zo’n les? Bas vertelt ons er meer over.

 

Wat doe je met computational thinking?

Computational thinking is een wijze van probleemoplossing op een logische en creatieve manier. Je kunt lessen computational thinking geven door gebruik te maken van ICT, maar het kan ook zonder, met zogenaamde 'unplugged' lessen.

Computational Thinking is niet, zoals vaak gedacht wordt, hetzelfde als programmeren. Een programmeeropdracht is wel een uitstekende manier om met computational thinking aan de slag te gaan.

Wat programmeren de leerlingen dan?

Een programma moet zo logisch en eenvoudig mogelijk worden gemaakt, anders begrijpt een computer of robot niet wat er moet gebeuren. Leerlingen worden op deze manier gedwongen om kritisch naar hun eigen werk te kijken. Maken ze een fout, dan moeten ze deze herstellen. Anders functioneert een programma niet. Een mooi praktijkvoorbeeld vind ik het programmeren van een robot, omdat je het programma meteen door een robot uit kan laten voeren. Dit werkt erg motiverend voor leerlingen.

Je gebruikt hiervoor de M-bot. Maar hoe geven de leerlingen de M-bot opdrachten?

De leerlingen programmeren de M-bot met het bekende programma Scratch. Leerlingen programmeren door blokjes aan elkaar te klikken. Algoritmes te maken. Een groot voordeel van deze robot is dat er meerdere sensoren op zitten, zoals een afstandsensor. Met deze sensor kunnen de leerlingen bijvoorbeeld een programma maken waarmee je de afstand tot een voorwerp kan meten. Op deze manier kun je vakoverstijgend bezig zijn.

Vakoverstijgend?

Op de Brederoschool gebruik ik de M-bots om computational thinking vorm te geven. We hebben hier opdrachten geformuleerd rond een thema. De leerlingen voeren meerdere creatieve uitdagingen uit, die worden opgelost met de M-bots.

Hoe nu verder?

Samen met Koen Buiter verzorg ik gastlessen op alle basisscholen die meedoen met het project digitale geletterdheid. De lessen gaan over mediawijsheid en computational thinking. De M-bots worden ingezet bij een introductie-activiteit. Het is geweldig om te zien hoe snel leerlingen een programma als Scratch oppikken. En hoe enthousiast ze daar van worden.  

Op alle basisscholen wordt de leerlijn digitale geletterdheid nu uitgerold. Leerlingen, uit verschillende groepen, gaan zeker nog kennismaken met de M-bot.

Wat de M-bot onder meer kan zie je op onderstaand filmpje.