Nieuwsblog: ontwikkelingen coronavirus

In dit blog delen we nieuws over het coronavirus en ons onderwijs. We werken dit artikel dagelijks bij op momenten dat daar aanleiding voor is. Naast regelmatige nieuws-updates vind je onderaan deze pagina veelgestelde vragen en antwoorden.

▶ Bekijk naast dit nieuwsblog ook de veelgestelde vragen en antwoorden.
▶ Volgs ons ook op Twitter, Facebook en LinkedIn.
▶ Non-Dutch reader? Please check out our frequently asked questions.

Laatste update: 21 september om 20.33uur.

 

21 september, 20.33 uur

  • Handelingsrichtlijnen testuitslag Covid-19 toegevoegd

Bij de veelgestelde vragen 'Wat als je een positieve uitslag hebt op je coronatest?' en 'Wat als je een negatieve uitslag hebt op je coronatest?' zijn de Handelingsrichtlijnen testuitslag Covid-19 (pdf) toegevoegd. Deze geven een beeld van welke acties je moet ondernemen bij het vermoeden van Covid-19, bij het afwachten van de testuitslag en na de testuitslag.


10 september, 14.50 uur

  • Vraag over verantwoordelijkheden van huurders toegevoegd aan 'veelgestelde vragen'

De vraag 'Ik maak als huurder gebruik van ruimte(s) binnen een school, waar moet ik rekening mee houden?' is toegevoegd aan de veelgestelde vragen.


september, 15.20 uur

  • Veelgestelde vragen zijn geactualiseerd, informatie voor huurders en leveranciers toegevoegd

De antwoorden op de veelgestelde vragen zijn her en der verduidelijkt en de vraag 'Ik ben huurder of leverancier,  wat betekenen de maatregelen voor mij?' is toegevoegd.


27 augustus, 17.52 uur

  • Veelgestelde vragen zijn geactualiseerd

In de veelgestelde vragen en antwoorden vind je informatie over de huidige maatregelen rondom het coronavirus. Staat je vraag er niet tussen, kijk dan ook op de site van Rijksoverheid: Informatie voor ouders, scholieren, scholen en kinderopvangorganisaties over het coronavirus.


14 augustus, 14.12 uur

  • Brief aan alle ouders

Op vrijdag 14 augustus kregen de ouders/verzorgers van onze leerlingen deze brief over het komende schooljaar (pdf) van het bestuur van Openbaar Onderwijs Groningen. De brief geeft de stand van zaken voor de onderwerpen:

  • Terugkomst uit rood/oranje gebied;
  • Ventilatie;
  • Groepsactiviteiten en schoolreizen;
  • Ouders/verzorgers op school;
  • Beschermingsmiddelen; en
  • Standaard maatregelen en schoonmaak.

 



3 juli 

  • Brief aan alle ouders

Op vrijdag 3 juli kregen de ouders/verzorgers van onze leerlingen deze brief over het komende schooljaar (pdf) van het bestuur van Openbaar Onderwijs Groningen. 


17 juni om 10:35 

  • Coronavirus vastgesteld bij leerling Beijumkorf

Gister (dinsdag 16 juni) is bij een van de leerlingen van de Beijumkorf het coronavirus vastgesteld door de GGD. De betreffende leerling is twee weken thuis in quarantaine en het gaat naar omstandigheden goed met de leerling. 

De GGD heeft de leiding over de vervolgstappen in samenwerking met de school en het regieteam vanuit het bestuur. Voor nu vindt er eerst een contactonderzoek plaats. De richtijnen van het RIVM en ook de GGD zijn dat alle leerlingen gewoon naar school kunnen. Voor de leerlingen gelden de bestaande leefregels: iedereen let extra op de gezondheid, hygiëne en eventuele klachten. Alle ouders van leerlingen van de Beijumkorf zijn geïnformeerd. Ouders van klasgenootjes van de betreffende leerling kregen een brief van de GGD en een speciaal e-mailadres om klachten te melden.

Uit privacyoverwegingen maken we geen verdere informatie over de leerling bekend. Indien er belangrijke ontwikkelingen zijn, ontvangen ouders hiervan uiteraard bericht in samenspraak met GGD Groningen. Updates vindt in op dit nieuwsblog. 


4 juni om 16.59 uur

  • We zijn trots op alle examenleerlingen!


 

12 mei om 11.43 uur

Middelbare scholen vanaf 2 juni waarschijnlijk weer open

 

  • Het streven voor de scholen in het voortgezet onderwijs is om per 2 juni te openen voor alle leerlingen. Onze scholen hebben de afgelopen tijd al scenario’s voorbereid voor een (gedeeltelijke) opening. We zijn blij dat we de leerlingen straks weer kunnen ontvangen op school.

En we realiseren ons dat het naleven van de regels van het RIVM betekent dat er maar kleine groepen leerlingen tegelijk in de gebouwen aanwezig kunnen zijn. Maar: ook al is het in klene groepen, alle leerlingen zijn straks weer welkom op school. We wachten uiteraard eerst af of we op 20 mei van de overheid horen dat de middelbare scholen definitief open mogen.

Gisteren kregen ouders/verzorgers van leerlingen in het voortgezet onderwijs hierover een brief (pdf) van ons. Hierin leest u wat we op dit moment kunnen zeggen over de opening van onze scholen in het voortgezet onderwijs.


11 mei om 9.31 uur

De basisscholen zijn weer open! 

 

  • Vanaf vandaag begint het basisonderwijs weer. In onze brief aan ouders/verzorgers van 23 april (pdf) leest u hoe we het onderwijs op school voortzetten en hoe dat op een veilige manier kan. Ouders/verzorgers en leerlingen hebben van hun school specifieke informatie gehad over hoe we het onderwijs voortzetten. We wensen alle leerlingen en leerkrachten veel succes en leerplezier!

11 mei om 9.31 uur

Veelgestelde vragen bijgewerkt

 

  • De antwoorden onder de veelgestelde vragen zijn bijgewerkt op basis van de laatste stand van zaken en de bekendmakingen van de overheid over hun roadmap voor de komende maanden..

24 april om 14.15 uur

  • Voortgezet onderwijs: dicht tot 1 juni behalve voor schoolexamens 

Dinsdag kondigde de overheid aan dat de scholen voor het voortgezet onderwijs in elk geval dicht blijven tot 1 juni. Voor de scholen van Openbaar Onderwijs Groningen geldt dat:

  • het afnemen van schoolexamens onder duidelijke voorwaarden doorgaat. 
  • Met deze duidelijkheid hebben de scholen voor de maand mei hun examenleerlingen kunnen voorzien van alle informatie over de afronding van hun opleiding.
  • Alle scholen in het voortgezet onderwijs werken een schoolplan uit voor een mogelijke openstelling in juni.
  • Ook de bevordering van de leerlingen is een belangrijk onderwerp dat op elke school zorgvuldig wordt vormgegeven. 

Leerlingen en ouders zijn van het bestuur gewend om regelmatig informatie te ontvangen over zaken die alle leerlingen en ouders aangaan. Voor de communicatie over de specifiek invulling van het onderwijs op de VO-scholen in de maanden mei en juni is afgesproken dat leerlingen en ouders deze ontvangen van de schoolleiding. Deze informatie is voor het grootste deel al verstuurd. In sommige gevallen volgt er nog communicatie na de meivakantie. 


24 april om 11.34 uur

  • Van 6 mei t/m 3 juni rijden er wegens werkzaamheden geen treinen op de trajecten Groningen-Assen en Groningen-Veendam/Winschoten/Weener

Houd hier rekening mee als je vanaf 11 mei weer naar school gaat en van plan bent met het openbaar vervoer te reizen. Als je met de bus naar school gaat, moet je rekening houden met het feit dat de anderhalve meter-regel ook in de bus geldt. Hierdoor is het aantal plaatsen in de bus fors verminderd. Kijk voor meer informatie op www.groningenbereikbaar.nl.


23 april om 18.18 uur

  • Leerlingen in het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs gaan weer naar school vanaf 11 mei,
    morgen sturen we een brief over het voortgezet onderwijs

Dit heeft de regering deze week besloten. Onderzoek toont aan dat het risico op besmetting bij kinderen en verspreiding van het coronavirus door kinderen is heel erg klein is. Zeker met de extra maatregelen die we nemen over groepsgrootte, afstand en hygiëne. We hebben er alle vertrouwen in dat we samen weer veilig naar school kunnen.

We kunnen ons voorstellen dat dit bericht gemengde gevoelens oproept. Enerzijds is het na deze bijzondere periode spannend om weer naar school te gaan, anderzijds is het een prettig gevoel weer een deel van het ‘gewone’ leven op te kunnen pakken. Het vraagt van ons allemaal aanpassing om weer te kunnen starten op school. Laten we dit samen doen, net zoals we de afgelopen periode samen zijn doorgekomen.

In onze brief aan ouders/verzorgers van 23 april (pdf) leest u hoe we het onderwijs op school voortzetten en hoe dat op een veilige manier kan. In de aanloop naar 11 mei ontvangen ouders/verzorgers en leerlingen aanvullende informatie die specifiek geldt voor hun school en/of klas.


21 april om 15.57 uur

  • Let op phishing- en nepberichten

De laatste tijd vinden nepberichten en phishing meer plaats dan gebruikelijk. Via onder andere e-mail en WhatsApp proberen criminelen linkjes te verspreiden waarmee ze je persoonsgegevens achterhalen of geld afhandig maken. Dagblad van het Noorden schreef al een artikel over oplichting via WhatsApp. Let op voordat je een link opent en wees kritisch op betaalverzoeken. Wil je weten hoe je zulke berichten kunt herkennen en oplichting kunt voorkomen? Kijk op de informatiepagina van de overheid.


20 april om 12.09 uur

  • Komende donderdag meer duidelijk over vervolg na meivakantie

Tot en met de meivakantie geldt de thuisonderwijs-situatie voor heel Nederland. Morgen geeft de overheid meer informatie over hoe zij het vervolg van het onderwijs na de meivakantie voor zich ziet. We weten nu natuurlijk niet welk nieuws morgen komt, maar we bereiden alvast verschillende scenario's voor. Zeker is dat we in elk geval niet volgens een regulier rooster naar school gaan na de meivakantie. Donderdag 23 april horen ouders/verzorgers van onze leerlingen hoe we het onderwijs na de meivakantie voortzetten.

Het staat voorop dat we de veiligheid van leerlingen en medewerkers óók de komende periode centraal zetten. We volgens het overheidsbeleid vanuit het RIVM zorgvuldig en nemen waar nodig maatregelen om de risico's zo veel mogelijk te beperken.

Ouders/verzorgers van onze leerlingen stuurden we hierover deze brief (pdf).

16 april om 15.40 uur

  • Tip: download gratis e-books van de ThuisBieb

Alle leerlingen (ook die géén lid zijn van de bibliotheek) kunnen met de ThuisBieb-app gratis boeken downloaden. Bekijk hiervoor de informatie van de bibliotheek (pdf).


16 april om 15.35 uur

  • Een applaus voor onze leerlingen!

10 april om 09.00 uur

  • Informatie over zak-slaagregeling en overgang volgt komende week

Woensdag 8 april maakte de overheid de algemene richtlijn zak-slaagregeling bekend. Hierin staan de richtlijnen die het schoolbestuur en de schoolleiding naar elke school moeten vertalen. Examenleerlingen ontvangen volgende week inforomatie over wat dit voor hun school betekent. Later krijgen alle leelringen in het voortgezet onderwijs verdere informatie over de reguliere overgang naar volgende jaren. Dat geldt ook voor de richtlijnen voor overgang naar een andere onderwijsstroom.


7 april om 15.10 uur

  • We maken geen gebruik van Zoom

In verband met de recente ontwikkelingen rond informatieveiligheid en Zoom heeft ons college van bestuur besloten dat binnen Openbaar Onderwijs Groningen vanaf donderdag 9 april geen gebruik meer wordt gemaakt van Zoom. Het advies hierover van de afdeling IT en de functionaris gegevensbescherming als ook de bezorgdheid onder ouders en medewerkers zijn hierin meegenomen. We werrken voornamelijk met Microsoft Teams met als alternatief WebEx. Medewerkers van Openbaar Onderwijs Groningen vinden meer informatie op Plein-Online (inlog vereist).


7 april om 10.29 uur

  • Veelgestelde vragen: informatie voor leveranciers geactualiseerd

Zie hiervoor de veelgestelde vragen onderaan deze pagina.

1 april om 21.18 uur

  • Ouders/verzorgers krijgen van ons een brief over onze aanpak

Wij hebben ouders/verzorgers van leerlingen in het voortgezet onderwijs inmiddels een brief gestuurd met de onderstaande informatie, toegespitst op het voortgezet onderwijs. Ouders/verzorgers van leerlingen in het basisonderwijs ontvangen morgen van ons een brief.


1 april om 18.53 uur

  • Scholen blijven gesloten tot en met de meivakantie

Alle basisscholen blijven dicht tot en met 10 mei en middelbare scholen tot en met 3 mei. Ook het ondersteuningsbureau blijft gesloten tot en met 3 mei. Dit heeft de overheid op 31 maart besloten.

De afspraak blijft: we zijn op alle locaties alleen aanwezig voor de noodopvang, rondes voor gebouwenbeheer of bij uitzondering in overleg met de schoolleiding of manager. Bij aanwezigheid op locatie houden we ons aan de aangescherpte maatregelen van het RIVM. Zie voor meer informatie ook de veelgestelde vragen.

In de meivakantie hebben leerlingen vrij
Dit geeft iedereen de mogelijkheid om even bij te komen.

Examens en toetsing in het voortgezet onderwijs
De langere sluiting heeft ook gevolgen voor de schoolexamens en de alternatieve route voor overgang naar het nieuwe jaar.

  • De meeste leerlingen hebben SE1 en SE2 afgerond. De resterende examens vinden zo veel mogelijk op afstand plaats. Indien dit niet mogelijk is, kan dit op school gebeuren met een maximum van 3 personen in een lokaal. Als leerlingen niet fysiek aanwezig willen of kunnen zijn, dan treft de betreffende school een maatwerkoplossing.
  • De examens van SE3 nemen we waar mogelijk op afstand af. De schoolexamens die niet op afstand kunnen plaatsvinden worden na 7 mei op school afgenomen, mits de scholen dan wel open zijn. Voor als de scholen dan nog niet open zijn werken we nog een plan uit. 

Ouders krijgen van ons een algemeen bericht over deze aanpak. Leerlingen horen van hun scholen wat er precies van hen wordt verwacht.

Nog tips en tools nodig voor thuisleren?
De school geeft leerlingen hun onderwijsopdrachten. Voor aanvullende tips en informatie, neem een kijkje op www.o2g2.nl/thuisleren.

Onze medewerkers vinden tools en adviezen via de leren op afstand-pagina op Plein-Online (inloggen vereist).


1 april om 10.08 uur

  • Extra devices voor leerlingen die thuis niet over een laptop, computer of tablet beschikken

We geven steeds meer digitaal les. Voor sommige leerlingen is onderwijs op afstand niet (goed) toegankelijk, bijvoorbeeld omdat zij thuis geen laptop, computer of tablet tot hun beschikking hebben.

In samenwerking met onze leverancier en Microsoft hebben wij 226 Surface Go’s aangeschaft. De komende dagen verdelen we die over de scholen. De scholen zorgen ervoor dat deze op een goede manier worden ingezet.

De vraag is groter dan het aanbod, maar gelukkig hebben wij nog een aantal extra kunnen vinden bij een andere organisatie. We ontvangen deze hopelijk ook ergens deze of komende week. We verdelen ze dan zo snel mogelijk over de scholen die nu nog een openstaande vraag hebben. 


31 maart om 22.28 uur

  • Storing opgelost thuiswerkserver Harens Lyceum, Montessori Lyceum Groningen en Montessori Vaklyceum

22.28 uur: de storing is opgelost. De server was tijdelijk overbelast. De storing is verholpen door middel van bijplaatsen extra geheugen.
21.39 uur: Er is een technische storing opgemerkt op de gedeelde server. De afdeling IT doet onderzoek naar de oorzaak en invloed voor de scholen en komt zo snel mogelijk met een oplossing. Nader bericht volgt.


31 maart om 10.06 uur

  • Vanavond persconferentie kabinet, morgen meer informatie vanuit ons

Vanavond maakt het kabinet in een persconferentie bekend hoe de coronamaatregelen eruitzien na deze week. De persconferentie start om 19.00 uur. We bekijken dan welke invloed dit heeft op onze scholen, leerlingen en medewerkers. We berichten over de maatregelen en het vervolg op woensdag 1 april.

25 maart om 16.46 uur

  • Coronamaatregelen hebben geen invloed op aanmeldproces en loting voortgezet onderwijs

Dit jaar zijn er meer aanmeldingen dan plaatsen in de eerste klassen voor de volgende scholen en afdelingen:

  • Stadslyceum: voor havo- en vwo-klassen (niet voor de lyceumklas).
  • Montessori Lyceum Groningen: voor alle onderwijssoorten, behalve voor atheneum.
  • Kamerlingh Onnes: voor vmbo-tl- en havo-klassen. Andere onderwijssoorten hebben nog ruimte.

Morgen, op 26 maart, voert de notaris de loting uit. De coronamaatregelen hebben hierop geen invloed. Tussen 16 en 18 uur worden de lotingsuitslagen online gepubliceerd. Ouders en leerlingen ontvangen hierover een brief. Leerlingen die worden uitgeloot ontvangen goede begeleiding vanuit hun basisschool of van het ondersteuingsbureau van Openbaar Onderwijs Groningen om voor iedereen een fijne plek in het voortgezet onderwijs te vinden. Er is altijd een plek op één van onze scholen.


25 maart om 15.16 uur

De leerlingen volgen thuisonderwijs. De scholen geven hiervoor aan wat er van leerlingen en ouders wordt verwacht en via welke middelen dit gebeurt. In aanvulling hierop hebben we de meest gebruikte middelen op een rij gezet. Deze vind je op o2g2.nl/thuisleren. Deze informatie hebben we ook toegevoegd aan de vraag 'De scholen dicht: wat betekent dat voor leerlingen?


25 maart om 9.03 uur

Op dit moment is duidelijk dat de slaging van eindexamenleerlingen wordt bepaald op basis van de schoolexamens. In april maakt de overheid de regelgeving bekend voor de diploma's. Zodra we meer weten laten we het leerlingen direct weten en vullen we het antwoord op de diploma-vraag in veelgestelde vragen verder aan.


24 maart om 16.42 uur

  • Centraal Examen gaat niet door: schoolexamens leidend voor diploma

Minister Slob meldde vanmorgen dat het Centraal Examen dit jaar definitief niet doorgaat. Dat maakt het resultaat van het schoolexamen leidend voor het behalen van het diploma. Zoals gisteren gemeld: op dit moment doen we geen schoolexamens in onze schoolgebouwen. We begrijpen dat dit vragen oproept over hoe onze leerlingen hun schoolexamens kunnen afronden en hoe zij zich daarop kunnen voorbereiden.

Voorop staat dat onze leerlingen ook in deze ongekende tijden goede begeleiding krijgen om de overstap naar het vervolgonderwijs te maken. Op dit moment hebben wij nog geen pasklaar antwoord op de invulling van het schoolexamen. Alle vo-scholen in Groningen (en landelijk) bedenken hier nu oplossingen voor. Ook de overheid moet hierin nog beleid aanreiken om deze nieuwe route naar het diploma compleet te maken. Zodra we meer duidelijkheid hebben, laten we dit weten.

We sluiten ons aan bij de woorden van de minister: houd moed en blijf je inzetten!


23 maart om 21.51 uur

  • Schoolexamens op school gaan niet door

Vanavond heeft de overheid aangescherpte maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Binnen de aangescherpte maatregelen wordt van alle Nederlanders gevraagd om niet meer samen te komen in groepen van welke omvang dan ook. In het verlengde hiervan vinden het bestuur van Openbaar Onderwijs Groningen en de schoolleidingen van de scholen in het voortgezet onderwijs het niet verantwoord om op dit moment schoolexamens binnen de schoolgebouwen af te nemen. Het onderwijs gaat uiteraard wel door. Leerlingen horen nog van hun school wat er van hen wordt verwacht.

Dit betekent dat alle schoolexamens binnen de schoolgebouwen vanaf dinsdag 24 maart niet doorgaan
We begrijpen dat dit bericht voor sommige leerlingen en ouders op een laat moment komt. De laatste ontwikkelingen vragen ons echter om dit besluit op deze korte termijn te nemen. Hiervoor vragen we uw begrip. Ons uitgangspunt is en blijft de gezondheid van onze leerlingen en medewerkers.

19 maart om 16.25 uur

  • Meer informatie over de eindtoets van groep 8

Minister Slob heeft besloten dat scholen vanwege de sluiting en extra opvangtaken dit jaar (eenmalig) geen eindtoets hoeven af te nemen bij leerlingen in groep acht. Dit betekent dat ook de Centrale Eindtoets dit schooljaar niet doorgaat. Het schooladvies is daarmee de basis voor waar leerlingen instromen in het voortgezet onderwijs. Het advies van leerkrachten is altijd al leidend en zal nu ook bepalen in welke stroming kinderen instappen in het voortgezet onderwijs. Bekijk voor meer informatie de vraag 'Wat betekent dit voor de eindtoets van groep 8?'


19 maart om 9.10 uur

  • Antwoord op de vraag 'Kan de school mijn kind opvangen?' is aangevuld

We hebben de informatie verduidelijkt. Zie de vraag 'Kan de school mijn kind opvangen?'.


18 maart om 18.00 uur

  • Leren op afstand: ondersteuning door ICT-coördinatoren scholen

Als leerlingen of medewerkers thuis ondersteuning nodig hebben voor hun schoolwerkzaamheden (onderwijs of afstand), dan zijn de ICT-coördinatoren van de school het aanspreekpunt. Hiervoor hebben we een netwerk van ICT-coördinatoren voor onderwijs op afstand ingericht. Zij werken samen met de centrale afdeling IT via Microsoft Teams.


18 maart om 16.30 uur

  • Bereikbaarheid Leerlingenadministratie

Voor vragen over het aanmeldproces van alle scholen van Openbaar Onderwijs Groningen is de afdeling Leerlingenadministratieis rechtsreeks te bereiken via 050-3210360.


18 maart om 14.53 uur

  • Magister hapert nu en dan door grote drukte

Door grote drukte werkt Magister nu en dan wat minder goed. De technische dienst van Magister en onze ICT-beheerders zoeken naar een oplossing. Docenten houden hun leerlingen op de hoogte over hoe zij hun schoolwerk het beste kunnen doen.


18 maart om 12.52 uur

  • De eindtoets voor groep 8 gaat niet door

Vandaag besloot minister Slob dat de eindtoets voor groep 8 niet doorgaat. De leerlingen van groep 8 hebben onlangs al een schooladvies gekregen van hun leerkracht. Dit advies is gebaseerd op een breed beeld van de ontwikkeling van de kinderen over de afgelopen jaren. Het advies van leraren is altijd al leidend en zal nu ook bepalen in welke stroming kinderen instappen op de middelbare school. De middelbare school bekijkt vervolgens goed of leerlingen op de juiste plek zitten. Ouders/verzorgers ontvangen hierover nog een bericht van ons. Kijk voor meer informatie op de vraag-en-antwoordpagina over het basis- en speciaal onderwijs van Rijksoverheid.nl.


17 maart om 18.54 uur

  • Eindexamenleerlingen: bekijk je e-mail overdag regelmatig

We begrijpen dat leerlingen met vragen zitten nu het schoolexamen 3 en het centraal schriftelijk examen voor de deur staan. De komende tijd wordt duidelijk hoe de schoolexamens, praktijkexamens en eindexamens moeten verlopen. Hierbij zijn wij afhankelijk van landelijke besluiten door de overheid.

Nu is duidelijk:

  • Scholen gaan de schoolexamens afnemen en hun leerlingen verder voorbereiden op de eindexamens;
  • De overheid neemt later een besluit over het wel of niet doorgaan van de eindexamens.

Als we meer weten over hoe we dit gaan doen, mailen we de eindexamenleerlingen hierover. We vragen hen om hun e-mail overdag regelmatig overdag te bekijken.


17 maart om 15.45 uur

  • Nieuwsberichten over schoolexamens

In de media zijn zojuist berichten verschenen over de schoolexamens. We begrijpen dat dit vragen en zorgen oproept bij examenleerlingen en docenten van onze scholen. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk uit te zoeken en hierover te communiceren naar onze leerlingen, ouders en medewerkers.  


17 maart om 15.00 uur

  • FAQ: vragen leveranciers en gebouwbeheerders toegvoegd

De veelgestelde vraag door leveranciers en gebouwbeheerders over toegang tot onze gebouwen zijn beantwoord in de FAQ onderaan deze pagina.


16 maart om 14.33 uur

  • Persoonlijke kantoor-telefoonnummers niet bereikbaar

Zoekt u contact met een van onze medewerkers van het ondersteuningsbureau? Probeer dat dan via het e-mailadres of 06-nummer van die medewerker als u dat heeft. Heeft u geen e-mailadres of 06-nummer? Bel dan naar ons centrale nummer 050 321 0300. Vanuit daar helpen we u verder. 


16 maart om 13.07 uur

  • Letter in English 

Non-Dutch readers can find the latest information about the temporary closure of our schools in our English letter to parents and caretakers.

15 maart om 19.59 uur

  • Drukte op onze website en MijnSchool 

De actualiteiten veroorzaken drukte op onze website en op MijnSchool. Hierdoor kan het voorkomen dat MijnSchool soms wat hapert. Als dit gebeurt, probeer het dan via de app. We willen u vragen om de pagina niet veelvuldig te vernieuwen/refreshen. We vragen om uw geduld en begrip.


15 maart om 19.03 uur

  • Van maandag 16 maart t/m 6 april: geen klassikaal onderwijs

Brief aan ouders en medewerkers - In lijn met de landelijke berichtgeving is er zojuist besloten dat er vanaf maandag 16 maart tot en met maandag 6 april geen onderwijs wordt gegeven in de schoolgebouwen van CSG, VCOG en Openbaar Onderwijs Groningen. Ouders wordt gevraagd om kinderen thuis te houden. Voor elke school onderzoeken we hoe het onderwijs op afstand zo goed mogelijk vorm kan krijgen.

Op maandag 16 maart zijn onze schoolgebouwen gesloten, met uitzondering van:

  • Ophalen leermiddelen
    Indien nodig kunnen leerlingen maandag lesmateriaal ophalen. Zij ontvangen van de schoolleiding een instructie over wie op welk moment hiervoor de gelegenheid heeft.
  • Noodopvang voor kinderen van ouders/verzorgers uit cruciale beroepsgroepen
    We bieden tijdens de periode waarin de scholen gesloten zijn in uiterste nood opvang voor basisschoolleerlingen waarvan ouders/verzorgers werken in de zorg of andere cruciale beroepsgroepen. Aan deze ouders/verzorgers vragen we hierover zo snel mogelijk contact op te nemen met de schoolleiding. Wanneer een van beide ouders in een cruciale beroepsgroep werkt, vragen we hen eerst zelf te kijken of zij opvang kunnen regelen. Zo niet, dan kunnen we alsnog samen kijken naar een oplossing.

Over de verdere ontwikkelingen houden we u de komende tijd uiteraard nauw aangesloten vanuit het bestuur en de schoolleiding. Met vragen kunt u terecht bij de schoolleiding van de school van uw kind(eren).


13 maart om 19.00 uur

  • Beleid overheid ongewijzigd

CSG, SKSG, VCOG en Openbaar Onderwijs Groningen volgen op dit moment het landelijk beleid van de overheid. In de persconferentie van 13 maart heeft de overheid aangegeven dat dit beleid ongewijzigd is. Dit geldt ook voor het onderwijs en de kinderopvang. We houden de landelijke ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en blijven dagelijks in overleg met onze samenwerkingspartners.


13 maart om 16.00 uur

  • Geen besmettingen

Op dit moment is bij geen van onze leerlingen en medewerkers het coronavirus vastgesteld. Uit voorzichtigheid voor verspreiding blijven enkele leerlingen in afspraak met de huisarts en GGD thuis. Onderstaand delen we de laatste updates.


13 maart om 15.30 uur

  • Wekelijkse persconferentie minister-president

Om 16.00 uur volgt de wekelijkse persconferentie vanuit minister-president Mark Rutte. Deze informatie willen we meenemen in onze verdere communciatie. Leerlingen, ouders en medewerkers ontvangen eind van de dag nader bericht. 


12 maart om 19.00 uur

  • Groninger Buitenschool en PJF Mytylschool gesloten.

Als gevolg van aangescherpte corona-maatregelen vanuit het UMCG, stopt de ziekenhuiszorg op de Groninger Buitenschool en PJF Mytylschoolde voor onbepaalde tijd. In verband met de zeer kwetsbare gezondheid van de leerlingen op deze schoollocaties is in afstemming tussen de wethouder, de schoolleiding en het bestuur van Openbaar Onderwijs Groningen besloten om deze scholen tot nader order te sluiten. Het schoolgebouw van de PJF Mytylschool is vrijdag 13 maart nog geopend voor leerlingen waar geen opvang voor mogelijk is.


12 maart om 15.00 uur

  • Externe activiteiten tot 31 maart gaan niet door

Alle activiteiten buiten de school, of waarbij externen (anders dan leerlingen of medewerkers van school) betrokken zijn, gaan tot 31 maart niet door.


12 maart om 15.00 uur

  • Meldingen over scholen

Montessori Lyceum Groningen
Twee leerlingen (binnen één gezin) van het Montessori Lyceum Groningen blijven vanaf donderdag 12 maart twee weken thuis in verband met besmetting van een van de ouders. Advies GGD:

  • Klasgenoten, andere leerlingen en medewerkers kunnen gewoon naar school (geen risicocontact).
  • Bij klachten van keelpijn of hoesten en als leerlingen en medewerkers niet fit zijn geldt het advies om thuis blijven. Pas op elkaar en wees extra alert op gezondheid en hygiëne.

Bekenkampschool
Een leerling van de Bekenkampschool blijft op advies van de huisarts twee weken thuis in verband met vermoeden van besmetting van één van de ouders. Advies GGD:

  • Klasgenoten, andere leerlingen en medewerkers kunnen gewoon naar school (geen risicocontact).
  • Bij klachten van keelpijn of hoesten en als leerlingen en medewerkers niet fit zijn geldt het advies om thuis blijven. Pas op elkaar en wees extra alert op gezondheid en hygiëne.

Werkman VMBO/Topsport Talentschool/Internationale Schakelklas/Heyerdahl College/ CSG kluiverboom
Het gerucht dat er een leerling van het Werkman VMBO (hetzelfde gebouw als Heyerdahl College en CSG Kluiverboom) die ook naar school gaat bij de Topsport Talentschool (hetzelfde gebouw als de ISK) in quarantaine is geplaatst door de huisarts blijkt niet te kloppen. De leerling heeft advies van de huisarts gekregen om thuis uit te zieken wegens een normale verkoudheid. 

Meander
De twee leerlingen van Meander zouden op advies van de huisarts thuis blijven. Een van de ouders in het gezin is getest door de huisarts en blijkt niet besmet te zijn. De leerlingen zijn dus niet in quarantaine geplaatst.

VCOG – ‘t Kompas
Een leerkracht is getest door de huisarts en bleek niet besmet met het coronavirus.


12 maart om 14.00 uur

  • Hoe gaan we te werk?

  • We bewaren de rust naar elkaar, leerlingen en ouders.
  • Communicatie naar ouders en medewerkers over de stand van zaken verloopt via dit nieuwsblog en vanuit de besturen van Openbaar Onderwijs Groningen, VCOG, CSG en SKSG.
  • Alle activiteiten tot en met het weekend van 14 en 15 maart worden op onze scholen afgezegd. Dit wordt naar ouders en derden gecommuniceerd door de schoolleiding.
  • Schoonmaak op de scholen waar een leerling in quarantaine thuis blijft wordt verhoogd naar drie keer per dag op advies van de GGD.
  • De schoolleiding en het bestuur werken in continu contact nauw samen om de regie van de autoriteiten door te vertalen naar onze scholen.
  • We werken samen met de besturen en kinderopvang vanuit het voorbereidend stappenplan om zoveel mogelijk gelijk op te trekken in de aanpak in de regio.
  • We volgen de besluiten vanuit de overheid.

Veelgestelde vragen

De overheid beantwoordt voor het onderwijs ook een aantal veelgestede vragen. Hieronder beantwoorden we vragen rond het coronavirus die specifiek op ons en onze scholen gericht zijn en die leven bij alle betrokkenen. Klik hier voor de veelgestelde vragen rond kinderopvang.

Our organisation is Dutch, so Dutch is the main language for our communication. If you would like to get information in English, please contact your school.
Bij benauwdheid, hoesten of koorts, verwachten wij dat uw kind thuis blijft. De leerkrachten en docenten op onze scholen kijken hier ook kritisch naar. Wanneer zij vinden dat leerlingen deze symptomen vertonen, mogen zij deze leerlingen niet toelaten in de klas. Mocht alleen naar huis gaan niet mogelijk zijn of niet passen bij de leeftijd, dan worden ouders verzocht leerlingen zo snel mogelijk op te halen.

Let op de volgende klachten en situaties:

  • Heb je last van hoesten, neusverkoudheid, koorts vanaf 38 graden en/of benauwdheidsklachten?
  • Heb je op dit moment een huisgenoot/gezinslid (ongeacht leeftijd) met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Heb je het nieuwe coronavirus gehad en is dit de afgelopen 7 dagen vastgesteld met een coronatest?
  • Heb je een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus en heb je in de afgelopen 14 dagen contact met hem/haar gehad terwijl hij/zij nog klachten had?
  • Ben je in quarantaine omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?

Beantwoord je één of meerdere van deze vragen met ‘ja’? Blijf dan thuis en meld dat aan de schoolleiding.

Leerlingen met neusverkoudheid in groep 1 en 2
Voor leerlingen in groep 1 of 2 van de basisschool geldt dat zij bij een neusverkoudheid gewoon naar school en de kinderopvang mogen, behalve:

  • als de leerling ook koorts of andere COVID-19-klachten heeft;
  • als de leerling een huisgenoot is van een patiënt met een bevestigde COVID-19;
  • als een huisgenoot van de leerling koorts (boven 38 graden Celsius) en/of last van benauwdheid heeft.

Voor leerlingen in groep 3 en hoger geldt dat zij bij een neusverkoudheid niet naar school en de kinderopvang mogen.

We zijn hier streng in en kunnen de toegang weigeren

Word je ziek op school, dan moet je naar huis. Indien de leerling dit niet zelf kan, nemen we zo snel mogelijk contact op met de ouders/verzorgers zodat het kind naar huis kan.

Kijk voor meer informatie op deze pagina’s van Rijksoverheid:

Wat te doen bij klachten?
Heb je minstens een van de bovengenoemde klachten? Blijf thuis, meld je ziek bij de (school)leiding en doe een testaanvraag bij GGD Groningen. Leraren/docenten krijgen als beroepsgroep geen voorrang op een snellere uitslag van een coronatest. Meld je in ieder geval met DigiD aan voor de test. Dit zorgt voor een snellere uitslag dan aanmelding zonder DigiD. Blijf thuis tot na de uitslag van de test.

Is een huisgenoot/gezinslid koortsig (boven de 38 graden), met benauwdheid of met kwetsbare gezondheid? Ook dan mag je niet naar school/werk. Dat mag weer wanneer diegene 24 uur klachtenvrij is en je de bovenstaande vragen met 'nee' beantwoordt.

Voor leerkrachten, docenten en ondersteunend personeel: indien je thuis moet blijven, neem dan contact op met je leidinggevende om te bespreken of en hoe je op een andere manier aan het werk kunt. We zorgen voor vervanging zodat je leerlingen wel les kunnen volgen. Als je een kwetsbare gezondheid hebt en je besluit toch naar school te komen, dan is dat op eigen verantwoordelijkheid.

Basisschool
Kinderen in kinderopvang en in het basisonderwijs hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Ook hoeven leerlingen geen 1,5 meter afstand te houden van leraren en ander onderwijspersoneel. Volwassenen (onderwijspersoneel en ouders) moeten onderling wel de afstand van 1,5 meter bewaren.

Middelbare school
Leerlingen hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Leerlingen en onderwijspersoneel houden nog wel 1,5 meter afstand. In de praktijklessen in het beroepsgerichte onderwijs en het praktijkonderwijs is dat niet altijd mogelijk, dus daar houden leerlingen en onderwijspersoneel zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand.

Als een test heeft uitgewezen dat je niet het nieuwe coronavirus hebt, dan mag je weer naar school/aan het werk. Maar let wel goed op: als de klachten erger worden of je er andere klachten bij krijgt, blijf dan thuis en laat je opnieuw testen. En wanneer klachten over zijn en ze komen na bijvoorbeeld een paar dagen weer terug, dan moet je ook weer thuis blijven en je opnieuw laten testen

Voor meer informatie, zie de Handelingsrichtlijn testuitslag Covid-19 (pdf).

Als een test heeft uitgewezen dat een medewerker of leerling het nieuwe coronavirus heeft, is het van groot belang dat de schoolleiding dit zo spoedig mogelijk meldt aan het Kernteam. Volg daarnaast de  aanwijzingen van de GGD.

Bij een positieve testuitslag van leerling of medewerker communiceert de schoolleiding hierover nadat er overleg is geweest met de GGD én het Kernteam. Hierbij is het advies van de GGD leidend.

Voor meer informatie, zie de Handelingsrichtlijn testuitslag Covid-19 (pdf).

Het RIVM geeft het volgende advies om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:
  • Was de handen regelmatig 20 seconden met water en zeep;
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes;
  • Geef elkaar geen hand;
  • Houd een afstand van minimaal 1,5 meter van elkaar;
  • Zoek geen druktes op en vermijd fysiek contact;
  • Bij klachten als hoesten, keelpijn, kortademigheid of koorts: blijf thuis.
Inmiddels is het weer mogelijk om als huurder of leverancier de schoolgebouwen te betreden. Dit betekent echter niet dat u vrij kunt in- en uitgelopen. Door het verplicht toepassen van triage is het noodzakelijk dat je een afspraak hebt met de school over je komst. Neem dus van te voren contact op met de betreffende school. Op deze manier kan de school via de vragenlijst de triage uitvoeren en blijven onze schoolgebouwen een veilige omgeving.
De huurder draagt zorg voor:
  1. Strikte toepassing van checkvragen (triage-vragen) met betrekking tot COVID-klachten vòòr aanwezigheid in ons schoolgebouw.
    NB School stuurt triage-vragen naar huurder.
  2. Opvolgen van eigen branche protocol. (https://www.mijncoronaprotocol.nl/)
  3. Schoonmaken van al het meubilair dat gebruikt en/of verplaatst wordt.
    NB School zorgt voor aanwezigheid oppervlaktespray en papier.
  4. Schoonmaken van contactoppervlakken die zijn gebruikt.
    NB School zorgt voor aanwezigheid oppervlaktespray en papier.
  5. Kiezen van 1 entree en 1 toiletgroep en dit afspreken met alle aanwezigen. Bij vertrek hier ook de contactoppervlakken schoonmaken.
    NB In overleg met de school welke route en toiletgroep het meest wenselijk is.
  6. Iedere avond is er 1 iemand verantwoordelijk voor het naleven van bovenstaande afspraken.

Met bovenstaande afspraken is het weer mogelijk voor de huurder om gebruik te maken van de onderwijsruimte, indien in bezit van een geldige huurovereenkomst. Dit alles is uiteraard onder voorbehoud van eventuele COVID-19 ontwikkelingen en de adviezen vanuit de overheid.

Meer informatie

Ben je ouder/verzorger of leerling en heb je specifieke vragen over je school? Neem dan contact op met de school. Kijk voor meer informatie over het coronavirus op de websites van het RIVMRijksoverheid en de GGD Groningen. Voor adviezen en tips over thuisleren kun je ook terecht op o2g2.nl/thuisleren.

Waarom deze blog? 

Gezien de landelijke en regionale ontwikkelingen rond het coronavirus vinden we het belangrijk om u mee te nemen in de stand van zaken en aanpak. Wereldwijd worden er voorzorgsmaatregelen getroffen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken. Openbaar Onderwijs Groningen, CSG, SKSG en VCOG werken samen volgens het voorbereidend stappenplan voor een proactieve aanpak in de regio. We volgen de ontwikkelingen en richtlijnen van het RIVM, de GGD en het beleid van de overheid.

Eerder brachten hier ook nieuws namens CSG, VCOG en SKSG. Vanwege de grote hoeveelheid nieuws delen we hier vanaf 25 maart alleen ons eigen nieuws. We werken uiteraard nog steeds nauw samen om het onderwijs en de opvang voor alle kinderen en leerlingen in Groningen zo goed mogelijk te organiseren.