Groningse onderwijspartijen en gemeente ondertekenen per drone samenwerking voor Sterk Techniekonderwijs

22 januari 2021

Vandaag ondertekende onze bestuursvoorzitter Akkelys Lukkes de samenwerkingsovereenkomst voor Sterk Techniekonderwijs in de gemeente Groningen. Dat deed zij samen met wethouders Carine Bloemhoff (Onderwijs), Paul de Rook (Economische Zaken) en bestuurders Edwin van Hoorn (GSG) en Nol Benders (CSG).

 

De bestuurders en wethouders tekenden vanuit hun eigen scholen en het stadhuis. Een drone vloog de overeenkomst van locatie naar locatie. Een mooie technische oplossing om de bestuurders - geheel coronaproof - te laten tekenen vanaf hun eigen locatie.

Rector en stuurgroep-lid Hiltje Rookmaker, projectleider Martin Meulema en bestuursvoorzitter Akkelys Lukkes ontvangen de drone met de overeenkomst voor Sterk Techniekonderwijs. Foto door Jan Buwalda.

Belangrijke handtekening

“Techniek is van groot belang voor de regio. Deze handtekening is belangrijk om de samenwerking die wij zijn gestart met de besturen in de regio Groningen officieel te bekrachtigen”, aldus Hiltje Rookmaker. Zij is rector van Simon van Hasselt en Leon van Gelder en woonde de ondertekening bij als lid van de stuurgroep voor het project Sterk Techniekonderwijs Groningen Stad.

Rookmaker: “Door de krachten te bundelen kunnen we samen meer bieden dan elk bestuur afzonderlijk. Zo krijgt de leerling techniekonderwijs dat nog beter aansluit op vernieuwingen in de techniek in de maatschappij.”

Bestuursvoorzitter Akkelys Lukkes is trots op de samenwerking met gemeente, bedrijven en scholen voor goed technisch onderwijs.

Akkelys Lukkes: “Een belangrijk doel van de samenwerking is jongeren te enthousiasmeren voor een technische opleiding en uiteindelijk een technisch beroep.” Foto door Jan Buwalda.

Sterk Techniekonderwijs in de gemeente Groningen

Sinds 2018 stelt de overheid extra geld beschikbaar voor vmbo-scholen om te werken aan sterk, aantrekkelijk en innovatief technisch onderwijs. Het doel: leerlingen goed voorbereiden op een opleiding en werk in de regio.

In de gemeente Groningen hebben Gereformeerde Scholengroep (GSG), Openbaar Onderwijs Groningen (OOG) en Christelijke Scholengemeenschap Groningen (CSG) de handen ineengeslagen. De vmbo-afdelingen van de scholen werken samen met mbo-instellingen en bedrijven in de regio aan de realisatie van diverse plannen.

Aantrekkelijk onderwijs

Zo verzorgen we activiteiten voor basisschoolleerlingen en werken we aan het verstevigen en uitbouwen van de doorstoom van het vmbo naar het mbo. Denk dan aan van een innovatief en technisch aantrekkelijk onderwijsprogramma, waardoor leerlingen na de onderbouw sneller kiezen voor een technisch profiel en een vervolg in een technische mbo-opleiding. Dit stelt hen in staat om uiteindelijk als technische vaklieden de arbeidsmarkt te betreden.

Wethouders Paul de Rook (Economie en Innovatie) en Carine Bloemhoff (Onderwijs) ontvangen de drone bij het gemeentekantoor. Foto door Jan Buwalda.

Daarnaast wisselen we kennis uit en stellen we ruimte en materiaal beschikbaar om optimaal gebruik te maken van elkaars sterke punten.

Samenwerking tussen bedrijven en scholen

Bedrijven uit allerlei sectoren werken mee: de bouw, zorg, metaal, infrastructuur, architectuur, technologie, installatie et cetera. Ze dragen hun steentje bij in de vorm van cofinanciering, bieden praktijkstages aan en geven gastlessen. Daarnaast stellen scholen en bedrijven ruimte en materiaal voor elkaar beschikbaar.

Drones in het examenprogramma

De samenwerking geeft scholen de mogelijkheid om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Een aantal scholen is inmiddels trotse eigenaar van een drone. Het examenprogramma leert leerlingen alleen veilig te vliegen met een drone, zonder zelf te hebben gevlogen.

De vmbo-scholen bieden met ingang van komend schooljaar echter een keuzevak aan waarmee leerlingen hun dronepilootdiploma op A2-niveau halen. Daarmee mogen ze zélf vliegen. En dat is waardevol, want er is veel vraag naar dronepiloten. Zo worden drones onder meer ingezet in bij incidenten op het water, het in kaart brengen van landschappen en controle van bouwwerken.

De samenwerking maakt ook mogelijk dat elke vmbo-techniekleerling het VCA-diploma behaalt. Dit is voor de leerling een pré bij het verkrijgen van een (stage)werkplek. Daarnaast kunnen leerlingen virtueel leren lassen met een lassimulator.

De leerling centraal

Dit sluit aan bij de ambities van Openbaar Onderwijs Groningen. Bij ons staan de leerlingen centraal en bieden hen wat nodig is om op te groeien tot zelfstandige en evenwichtige volwassenen. Dat doen wij onder meer vanuit onze strategische thema’s kansengelijkheid, persoonlijke ontwikkeling en actief leren. Goed technisch onderwijs sluit hierop aan en is erg betekenisvol voor heel veel leerlingen in Groningen én essentieel voor de maatschappij.